Analiza portfelowa

Analiza portfelowa dotyczy asortymentu, czyli wszystkich produktów oferowanych przez przedsiębiorstwo w danym okresie (w małych firmach o niewielkim asortymencie nie znajduje więc zastosowania). Celem analizy portfelowej (portfolio) jest optymalizacja programu asortymentowego poprzez umożliwienie przedsiębiorstwom alokacji zasobów finansowych między różne produkty w sposób gwarantujący długotrwałą zyskowność.

Najszerzej stosowaną wersją analizy portfelowej jest macierz BCG (od nazwy firmy: Boston Consulting Group), którą przedstawia poniższy rysunek.

3

Źródło: Opracowanie własne.

Zalecenia wynikające z analizy macierzy BCG[1]:

  • zużyj nadwyżkę gotówki zarobioną na „dojnych krowach” jako podstawę rozwoju i selekcji „dylematów” oraz doinwestowanie „gwiazd”; celem długookresowym jest umocnienie pozycji „gwiazd” i wykreowanie z „dylematów” nowych „gwiazd”,
  • wyeliminuj „dylematy” ze słabymi lub niepewnymi perspektywami, aby nie rozpraszać wysiłku inwestycyjnego,
  • dbaj o „dojne krowy”, staraj się zachować je jak najdłużej.

 



[1] Por. G. Gierszewska, M .Romanowska, op. cit., s.176-182

Opiekun merytoryczny
Serwisy partnerskie
Potrzebujesz profesjonalnej wyceny?
Ukryj to okno  ×

Napisz do nas lub zadzwoń do naszego eksperta.

☎  pokaż numer

✉  napisz do nas