Analiza portfelowa
Analiza portfelowa dotyczy asortymentu, czyli wszystkich produktów oferowanych przez przedsiębiorstwo w danym okresie (w małych firmach o niewielkim asortymencie nie znajduje więc zastosowania). Celem analizy portfelowej (portfolio) jest optymalizacja programu asortymentowego poprzez umożliwienie przedsiębiorstwom alokacji zasobów finansowych między różne produkty w sposób gwarantujący długotrwałą zyskowność.
Najszerzej stosowaną wersją analizy portfelowej jest macierz BCG (od nazwy firmy: Boston Consulting Group), którą przedstawia poniższy rysunek.
Źródło: Opracowanie własne.
Zalecenia wynikające z analizy macierzy BCG[1]:
- zużyj nadwyżkę gotówki zarobioną na „dojnych krowach” jako podstawę rozwoju i selekcji „dylematów” oraz doinwestowanie „gwiazd”; celem długookresowym jest umocnienie pozycji „gwiazd” i wykreowanie z „dylematów” nowych „gwiazd”,
- wyeliminuj „dylematy” ze słabymi lub niepewnymi perspektywami, aby nie rozpraszać wysiłku inwestycyjnego,
- dbaj o „dojne krowy”, staraj się zachować je jak najdłużej.