Model pięciu sił Portera
W zasadzie większość opracowań traktujących o otoczeniu konkurencyjnym opiera się na modelu analizy zwanym modelem ,,pięciu sił" przedstawionym przez M.E.Portera. Podstawowym pojęciem jest w nim ,,sektor” definiowany jako grupa przedsiębiorstw konkurujących ze sobą oferująca produkty albo usługi o zbliżonych lub identycznych właściwościach przy wykorzystaniu generalnie tych samych technologii; innymi słowy - mająca tą samą grupę dostawców i kierująca swoją ofertę do jednakowej grupy odbiorców.
Pojęcie sektora jest znacznie węższe od pojęcia branży czy przemysłu. Na przykład produkcja i sprzedaż piwa są to dwa odrębne sektory. Dla sektora producentów piwa dostawcami są sektory: producentów butelek (puszek), ekstraktu słodowego, urządzeń do produkcji i puszkowania piwa, nabywcami zaś sektor dystrybutorów piwa. Dla sektora dystrybutorów piwa dostawcą jest między innymi sektor producentów piwa, nabywcami zaś sklepy spożywcze, restauracje, hotele itp.
Podstawowe elementy mikrootoczenia (otoczenia konkurencyjnego) w modelu M.E.Portera tworzą:
1) siła oddziaływania konkurencji,
2) siła oddziaływania dostawców,
3) siła oddziaływania odbiorców,
4) groźba pojawienia się nowych konkurentów,
5) groźba pojawienia się substytutów.