Analiza rynku
Celem analizy rynku jest ocena perspektyw rozwoju sektora na przyszłość, abstrahując od subiektywnych ocen jego poszczególnych uczestników. Jako kryterium rozwoju całego rynku można przyjąć przewidywany całkowity wzrost wartości sprzedaży wszystkich uczestników sektora.
Analiza rynku opiera się na określeniu:
- obecnej sprzedaży na rynku,
- potencjału rynku – możliwości wzrostu.
Obecna sprzedaż na rynku daje się stosunkowo łatwo określić poprzez zsumowanie wielkości sprzedaży uczestników sektora. Określa się w ten sposób stan, w jakim znajduje się rynek w chwili obecnej.
Określając potencjał rynku należy prześledzić jak kształtował się poziom sprzedaży w ostatnich latach oraz przede wszystkim oszacować dynamikę tych zmian w przyszłości. Podstawowe czynniki wymagające oceny przy dokonywaniu takiego szacunku to:
- stopień koncentracji uczestników sektora,
- elastyczność cenowa popytu,
- dojrzałość technologii,
- lojalność (przywiązanie konsumentów do marki),
- obecność wolnych nisz rynkowych,
- dostęp do sektora,
- wyrafinowanie i „rozkapryszenie” klientów.