Model pięciu sił Portera

W zasadzie większość opracowań traktujących o otoczeniu konkurencyjnym opiera się na modelu analizy zwanym modelem ,,pięciu sił" przedstawionym przez M.E.Portera. Podstawowym pojęciem jest w nim ,,sektor” definiowany jako grupa przedsiębiorstw konkurujących ze sobą oferująca produkty albo usługi o zbliżonych lub identycznych właściwościach przy wykorzystaniu generalnie tych samych technologii; innymi słowy - mająca tą samą grupę dostawców i kierująca swoją ofertę do jednakowej grupy odbiorców.

Pojęcie sektora jest znacznie węższe od pojęcia branży czy przemysłu. Na przykład produkcja i sprzedaż piwa są to dwa odrębne sektory. Dla sektora producentów piwa dostawcami są sektory: producentów butelek (puszek), ekstraktu słodowego, urządzeń do produkcji i puszkowania piwa, nabywcami zaś sektor dystrybutorów piwa. Dla sektora dystrybutorów piwa dostawcą jest między innymi sektor producentów piwa, nabywcami zaś sklepy spożywcze, restauracje, hotele itp.

Podstawowe elementy mikrootoczenia (otoczenia konkurencyjnego) w modelu M.E.Portera tworzą:

1)      siła oddziaływania konkurencji,

2)      siła oddziaływania dostawców,

3)      siła oddziaływania odbiorców,

4)      groźba pojawienia się nowych konkurentów,

5)      groźba pojawienia się substytutów.

Opiekun merytoryczny
Serwisy partnerskie
Explanator - wydawnictwa i szkolenia Controlling i Rachunkowość Zarządcza Finanse i controlling Informacja zarządcza Analiza Rynku NaboryDotacji.pl
Potrzebujesz profesjonalnej wyceny?
Ukryj to okno  ×

Napisz do nas lub zadzwoń do naszego eksperta.

☎  pokaż numer

✉  napisz do nas