Analiza konkurencji

W procesie analizy konkurencji należy wyróżnić i określić trzy zasadnicze czynniki:

  • liczbę konkurentów,
  • strukturę udziałów w rynku,
  • ostrość i rodzaj walki konkurencyjnej.

Uczestników sektora klasyfikuje się w kolejności od największego do najmniejszego, stosując jako kryterium udział w rynku. Na odpowiednim miejscu umieszcza się też przedsiębiorstwo analizowane, co umożliwia porównanie jego pozycji konkurencyjnej w stosunku do innych firm działających w danym sektorze. W zależności od zajmowanej pozycji, przedsiębiorstwa różnie będą postrzegać dany stopień koncentracji sektora w kategoriach szans i zagrożeń. Generalnie można przedstawić dwa przeciwstawne przypadki charakteryzujące sektor w zakresie stopnia koncentracji:

  • sektory rozproszone (o niskiej koncentracji) – udział kilku największych przedsiębiorstw jest stosunkowo niewielki (nie przekracza ok. 30%), występują przede wszystkim w dziedzinach, w których korzyści skali są znikome przy stosunkowo wysokich kosztach transportu i niskich barierach wejścia (np. mała gastronomia),
  • sektory skoncentrowane ‑ udział kilku czołowych producentów jest stosunkowo duży (powyżej ok. 60%), występują przede wszystkim w dziedzinach, w których korzyści skali produkcji są znaczne, koszty transportu nie są istotną częścią uzyskiwanej ceny oraz występują duże bariery wejścia (np. produkcja mikroprocesorów).
Opiekun merytoryczny
Serwisy partnerskie
Potrzebujesz profesjonalnej wyceny?
Ukryj to okno  ×

Napisz do nas lub zadzwoń do naszego eksperta.

☎  pokaż numer

✉  napisz do nas