Cele wyceny
Wycenę przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej częśći można opracowywać w różnorodnych celach i w odpowiedzi na różnorodne potrzeby, wśród których wyróżnić można:
- kupno lub sprzedaż firmy,
- przeprowadzenie postępowania układowego, upadłościowego lub likwidacji;
- łączenie lub podział przedsiębiorstw,
- podwyższenie kapitału lub umarzanie akcji i udziałów,
- określenie wartości aktywów posiadanych przez fundusze,
- postępowania cywilnoprawne,
- cele podatkowe,
- sprawozdawczość finansową,
- weryfikację zdolności kredytowej i zabezpieczenia kredytu,
- ubezpieczenia,
- odszkodowania,
- kontrolę wartości kapitału zaangażowanego przez właściciela w przedsiębiorstwo.
Chociaż cel wyceny przedsiębiorstwa stanowi podstawową przesłankę do wyboru właściwej metody, to należy jednak podkreślić, że na decyzję dotyczącą zastosowania konkretnej metody wpływają również inne czynniki, takie jak np.:
- stan i rozwój rynku kapitałowego (zarówno pod względem ilości i różnorodności podmiotów na nim notowanych, jak i stopnia jego efektywności),
- stopień przewidywalności rozwoju gospodarki oraz branży, w której działa wyceniany podmiot,
- stopień rozwoju przedsiębiorstwa,
- czy przez wyceniany podmiot generowane są zyski, czy straty,
- stopień dywersyfikacji działalności wycenianego podmiotu.