Wskaźniki rentowności sprzedaży

Wskaźnik rentowności sprzedaży netto:

$$ROS =\frac{ZN}{S}$$

gdzie:

$$ZN$$ - zysk netto,
$$S$$ - przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów

 

Wskaźnik informuje o rentowności w odniesieniu do przychodów ze sprzedaży wypracowanych na podstawowej działalności operacyjnej. Określa on ile zysku netto przypada na jedną złotówkę zrealizowanej sprzedaży. Im wyższa wartość wskaźnika, tym sprzedaż jest bardziej opłacalna.

Wskaźnik rentowności podstawowej działalności operacyjnej:


$$RPDO =\frac{ZS}{S}$$

gdzie:

$$ZS$$ - zysk ze sprzedaży,
$$S$$ - przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów

Wskaźnik informuje o rentowności podstawowej działalności operacyjnej spółki, czyli działalności, do której spółka została powołana.

Każdy z wyżej wymienionych wskaźników zależy od wypracowanego przez przedsiębiorstwo zysku. W związku z powyższym, każdy z wymienionych wskaźników powinien przyjmować wartości większe od  zera (jeśli wskaźnik przyjmuje ujemne wartości oznacza to, że firma generuje straty na danym poziomie działalności). Jednocześnie nie istnieją górne limity dla żadnego z nich - im wskaźnik wyższy, tym lepsza jest sytuacja przedsiębiorstwa. Wskaźniki rentowności mogą służyć do porównania z innymi przedsiębiorstwami działającymi w danej branży, czy regionie. 

Opiekun merytoryczny
Serwisy partnerskie
Potrzebujesz profesjonalnej wyceny?
Ukryj to okno  ×

Napisz do nas lub zadzwoń do naszego eksperta.

☎  pokaż numer

✉  napisz do nas