Metody odtworzeniowe
Ogólnym celem metod odtworzeniowych jest oszacowanie nakładów, jakie konieczne byłyby do poniesienia na „odtworzenie” od podstaw istniejącego (wycenianego) przedsiębiorstwa. Dwie odmiany w tej grupie metod wyceny różnią się zakresem szacowania nakładów inwestycyjnych. O ile pierwsza z wymienionych poniżej metod skupia się wyłącznie na oszacowaniu nakładów koniecznych na odtworzenie majątku materialnego oraz ze składników niematerialnych wyłącznie tych, które wykazane są w bilansie, o tyle w przypadku drugiej oszacowaniu podlegają także posiadane przez firmę wartości niematerialne takie jak znak firmowy, kontakty z dostawcami, odbiorcami, know-how etc.
Procedura szacowania wartości firmy za pomocą metody odtworzeniowej w ujęciu podstawowym przedstawia się następująco:
- identyfikacja posiadanych przez firmę składników majątkowych;
- oszacowanie wartości rynkowej poszczególnych składników posiadanych przez firmę:
- ustalenie wartości rynkowych poszczególnych składników majątku na podstawie dostępnych ogłoszeń kupna/sprzedaży, aktualnych katalogów cenowych, kosztów odtworzenia własnych wyrobów etc.,
- skorygowanie ustalonych cen o rozbieżności między zużyciem środka posiadanego przez firmę a zużuciem środka stanowiącego przedmiot oferty;
- oszacowanie rynkowej wartości zadłużenia przedsiębiorstwa,
- wyznaczenie wartości firmy ze wzoru:
$$ WP = \sum A_{WRt}- Zob $$
gdzie:
$$WP$$ |
- wartość przedsiębiorstwa, |
$$A_{WRt}$$ |
- wartość rynkowa aktywu t, |
$$Zob$$ |
- zobowiązania. |
W przypadku zastosowania metody odtworzeniowej w ujęciu rozszerzonym należy dodatkowo oszacować wartość rynkową posiadanych wartości niematerialnych nieujętych w bilansie takich jak: znaki towarowe, know how, posiadane kontakty i kontrakty zawarte z dostawcami oraz odbiorcami. Szacowanie kosztów odtworzenia wskazanych powyżej składników niematerialnych jest jednak zadaniem niezwykle trudnym i pracochłonnym. Ogólne przesłanki/pośrednie wielkości wykorzystywane do oszacowania wartości niematerialnych są następujące:
- nakład pracy i związane z tym wynagrodzenie dla osób trzecich za „odtworzenie” danego składnika niematerialnego,
- koszty zatrudnienia (i często „podkupienia” z konkurencyjnych firm) pracowników z odpowiednim know-how,
- szacowane wydatki na reklamę i promocję w celu odtworzenia rozpoznawalności marki.