Metoda szwajcarska
Wartość przedsiębiorstwa w metodzie szwajcarskiej jest średnią ważoną wartości wyznaczonych metodą majątkową i dochodową. W metodzie tej dwukrotnie większą wagę przyznaje się wartości wyznaczonej metodą dochodową. Wartość przedsiębiorstwa w metodzie szwajcarskiej wyznacza się zatem z następującej równości:
$$ WP_{n} = \frac{WP_{maj}+2 \cdot WP_{doch}}{3} $$
gdzie:
$$WP_{n}$$ | – wartość przedsiębiorstwa w metodzie szwajcarskiej, |
$$WP_{maj}$$ | – wartość przedsiębiorstwa w metodzie majątkowej, |
$$WP_{doch}$$ | – wartość przedsiębiorstwa w metodzie dochodowej. |
Porównując metodę szwajcarską z niemiecką można wysnuć następujące wnioski:
- metoda szwajcarska silniej akcentuje zdolność przedsiębiorstwa do generowania dochodów,
- metoda szwajcarska kładzie większy nacisk, niż to miało miejsce w przypadku metody niemieckiej, na elementy pozamajątkowe (wartość reputacji, z ang. goodwill),
- metoda szwajcarska w porównaniu do niemieckiej w mniejszym stopniu uwzględnia ogólne przyszłe ryzyko rynkowe (wartość dochodowa przedsiębiorstwa podlega obciążeniu przez 1/3 jej nadwyżki nad wartością netto jego majątku)[1].
[1] R. Borowiecki, A. Jaki, J. Kaczmarek, Metody i procedury wyceny przedsiębiorstw i ich majątku, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998, s. 61