Cele wyceny

Wycenę przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej częśći można opracowywać w różnorodnych celach i w odpowiedzi na różnorodne potrzeby, wśród których wyróżnić można:

  • kupno lub sprzedaż firmy,
  • przeprowadzenie postępowania układowego, upadłościowego lub likwidacji;
  • łączenie lub podział przedsiębiorstw,
  • podwyższenie kapitału lub umarzanie akcji i udziałów,
  • określenie wartości aktywów posiadanych przez fundusze,
  • postępowania cywilnoprawne,
  • cele podatkowe,
  • sprawozdawczość finansową,
  • weryfikację zdolności kredytowej i zabezpieczenia kredytu,
  • ubezpieczenia,
  • odszkodowania,
  • kontrolę wartości kapitału zaangażowanego przez właściciela w przedsiębiorstwo.

Chociaż cel wyceny przedsiębiorstwa stanowi podstawową przesłankę do wyboru właściwej metody, to należy jednak podkreślić, że na decyzję dotyczącą zastosowania konkretnej metody wpływają również inne czynniki, takie jak np.:

  • stan i rozwój rynku kapitałowego (zarówno pod względem ilości i różnorodności podmiotów na nim notowanych, jak i stopnia jego efektywności),
  • stopień przewidywalności rozwoju gospodarki oraz branży, w której działa wyceniany podmiot,
  • stopień rozwoju przedsiębiorstwa,
  • czy przez wyceniany podmiot generowane są zyski, czy straty,
  • stopień dywersyfikacji działalności wycenianego podmiotu.
Opiekun merytoryczny
Serwisy partnerskie
Potrzebujesz profesjonalnej wyceny?
Ukryj to okno  ×

Napisz do nas lub zadzwoń do naszego eksperta.

☎  pokaż numer

✉  napisz do nas